Brödbakning

Idag har jag bakat bröd, ett nyttigare filmjölksbröd. Det var minst tusen ingredienser och jättesvårt att göra. Men jag är inte alls bra på att baka. Finns säkert dom som tycker att det här skulle vara lätt som en plätt! Jag hittade receptet på en matblogg, men hittar tyvärr inte tillbaka... Men när jag gjorde min deg så gjorde jag lite annars än receptet jag hittade så jag bjuder på mitt recept istället.
 
Filmjölkslimpa
 
7 dl rågmjöl
4 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
1 dl vetekross
2 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
3 dl frukt & bärmix naturell (finns bland naturgodis)
1 L filmjölk ( jag tog mellanfil)
2- 2½ tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, frukt och nötter i en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela. Blanda noga ihop filmjölk med sirap och bikarbonat. Tillsätt mjölblandningen och ror försiktigt till en jämn tjock smet.
 
Smörj två 1,5 liters brödformar eller använd bakplåtspapper i formarna. Fyll formarna med smeten och strö över lite mjöl/nötter eller frön. Grädda bröden i nedre delen av ugnen i ca 1,5 timme. Täck med folie om dom  blir förmörka. Pröva med  sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på ett galler och linda in dom i en kökshandduk i mins 5 timmar.
 
Jag la min deg i en långpanna för gräddning och det funkar lika bra. Men jag skulle aldrig göra det nu i efterhand för brödet blir superfult och platt. Det får inte "limpformen" som man kanske vill ha. Min mackor kommer att bli väldigt små!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
What Motivates You Most